Prosta, dynamiczna, wciągająca i wymagająca ciągłej koncentracji gra w karty całą talią 52 kart.

<p">Zasady są tak skonstruowane, że grać mogą nawet całkiem małe dzieci, bo na ręku jednocześnie trzyma się najwyżej 4 karty. Zdecydowanie lepsza gra niż "wojna"!!!

Grać można na punkty albo piwo...

Charakterystyka gry:

    • wiek: od 3 lat do ...
      zasady gry są tak proste, że nawet całkiem małe dzieci dobrze radzą sobie ze składaniem "DYCHY" lub "PARY" - w przypadku gry z brzdącami radzę ograniczyć liczbę kart do sumowania do 2;
    • liczba graczy: 2, 3, 4 albo 6

w 5 osób nie można grać, bo liczba kart nie rozłożyłaby się właściwie;

  • ilość kart: 52
  • znaczenie kart:
    • As: 1 pkt;
    • 2 do 9: tyle pkt. ile wskazuje liczba na karcie;
    • 10 - karta specjalna;
    • walet, dama, król: figury bez pkt.

Zasady gry:

  1. pierwszy rozdający wyznaczony jest w sposób losowy, natomiast kolejne rozdanie kart w kolejności zgodnej z ruchem wskazówek zegara;
  2. rozdanie liczy się jako cała talia 52 kart;
  3. na początku każdy gracz (w tym rozdający) otrzymuje 4 karty i 4 karty wykładane są odkryte na stół;
  4. w każdym rozdaniu atu jest inny kolor (trefl , karo, kier, pik);
  5. grę rozpoczyna zawodnik następny po rozdającym, może wykonać jedną z czynności:
    1. wykłada odkrytą jedną swoją kartę, tak, by po zsumowaniu z dowolną ilością już odkrytych na stole, zebrać 10 pkt. i zbiera te kart tzw. "dycha";
    2. wykłada odkrytą jedną swoją kartę (figurę) i jeśli na stole jest podobna figura, to zbiera dwie karty tzw. "para";
    3. wykłada 10 i zbiera ją wraz z wszystkimi kartami oprócz figur;
    4. jeżeli nie może wykonać pkt. 1, 2 albo 3; to wykłada 1 kartę;
  6. jeżeli gracz wyłoży kartę i nie zauważy "pary" ani "dychy", które ułożyły się na stole wraz z jego kartą, to inny gracz może krzyknąć "dycha" czy "stop" i zebrać ze stołu odpowiednie karty;
  7. po wyłożeniu przez graczy puli 4 kart, rozdający daje wszystkim kolejne 4 kart już bez wykładania na stół i tak już do końca talii.

Punktacja:

Rozdanie wygrywa ten gracz, który zdobędzie najwięcej punktów liczonych następująco:

  1. jeden punkt jest za największą ilość zebranych kart (jeżeli jest remis, to nie ma punktu za liczbę kart);
  2. 12 punktów jest za zebranie kart atutowych w danym rozdaniu (trefl , karo, kier, pik) - 10 nie ma znaczenia w punktacji;

Przy każdej liczbie graczy liczenie punktów trochę się zmienia. Gracz ma "swoje", kiedy zdobędzie w rozdaniu średnią atutów, czyli:

  • 2 graczy, to średnia 12/2=6 - "swoje", to 6 atutów;
  • 3 graczy, to średnia 12/3=4 - "swoje", to 4 atuty;
  • 4 graczy, to średnia 12/4=3 - "swoje", to 3 atuty;
  • 6 graczy, to średnia 12/6=2 - "swoje", to 2 atuty;

 

 

Życzę przyjemnej gry :-)

Marek Lewandowski

Do góry