Gra planszowa na 5 kości na oryginalnej planszy do wydrukowania. Zasady są tak skonstruowane, by wymusić na wszystkich graczach pełną koncentrację w czasie całej gry.

Dla dzieci - elementy edukacyjne: dodawanie i odejmowanie do 6.

 

Charakterystyka gry:

    • wiek: od 3 lat do ...

zasady gry i plansza nie były modyfikowane już od ponad 12 miesięcy i mój najmłodszy syn (teraz 4,5) coraz lepiej sobie radzi z liczeniem (oczywiście 3-latkowi trzeba na początku pomagać w liczeniu, ale z czasem zaczyna radzić sobie sam)

    • liczba graczy: od 1 do 6

dzieci często proszą o granie pojedynczo, a liczba 6 jest ograniczeniem dla kości sześciennych, chociaż przy większych kościach mogłaby stać się nudna

    • ilość kości: 5

to standardowo sprzedawany zestaw - można grać też większą ilością i zwiększyć planszę, ale to też mogło by być nużące

    • plansza: patrz rysunek

prototyp wykonałem na arkusz blachy ok. A5 7x12 z opisem, ale gra faktycznie toczy się na polach 6x11 zgodnie z załączonym rysunkiem

    • piony: np.: guziki

w naszym przypadku pionami są krążki z gumy magnetycznej oklejone kolorowymi wycinankami

Zachęcam do wykonania planszy blaszanej i pionów magnetycznych. Dzięki takiemu wykonaniu planszy i pionów w grę można grać nawet w samochodzie i z osobami niewidomymi.

Zasady gry:

    1. gracze wybierają lub losują (1 kością) pozycję startową na osi pionowej od 1 do 6
    2. w ustalonej kolejności gracze rzucają już do końca 5 kośćmi
    3. po rzucie następuje ruch:
        • z pola startowego w prawo
        • z pól oznaczonych strzałką w kierunku strzałki
      jeżeli gracz stanie na polu oznaczonym liczbą ujemną, to cofa się o odpowiednią liczbę pól
    4. gracz posuwa się o ilość pól odpowiadającej liczbie wyrzuconych kości zgodnych w wylosowaną pozycją w pkt. 1 plus dowolną kombinację 2 kości dających w wyniku dodawania lub odejmowania liczbę równą z pozycją gracza
      • jeżeli gracz z poz. 1 wyrzuca: 1, 1, 2, 5, 6; to rusza o 3 pola - 2 wprost (dwie 1) plus 1 z DZIAŁANIA (6-5=1)
      • jeżeli gracz z poz. 1 wyrzuca: 1, 2, 3, 5, 6; to również rusza o 3 pola - 1 wprost (jedna 1) plus 2 z DZIAŁANIA (3-2=1 i 6-5=1)
      • jeżeli gracz z poz. 1 wyrzuca: 1, 3, 4, 5, 6; to może ruszyć o:
        1. 2 pola: 1 wprost plus 1 z DZIAŁANIA (5-4=1, bo 3 i 6 nic więcej nie da)
        2. 3 pola: 1 wprost plus 2 z DZIAŁANIA (6-5=1 i 4-3=1)

Ponieważ może się to wydać zagmatwane, to podam kilka przykładów:

  1. gracz kończy grę, jeżeli stanie na polu z uśmiechniętą buźką, ale to nie jest łatwe:
    • gra posiada 4 strefy cofania: -1, -2, -3 pola i odwrotny kierunek przesunięcia piona
    • gracze mogą dochodzić w trakcie gry i jeszcze mogą ukończyć grę przed tymi, którzy zaczęli wcześniej
    • nieumiejętne wykonywanie działań może prowadzić do częstszego cofania (choć dla mniejszych dzieci zalecam wersję z koniecznością maksymalizacji ruchów, czyli pomoc rodziców przy prawidłowym wyszukaniu wszystkich kości wprost i z DZIAŁAŃ)

Kiedy ma się 3 dzieci i to w różnym wieku (u nas wówczas: 3,5; 5,5 i 7) trudno znaleźć grę, która byłaby zrozumiała dla najmłodszego i dostatecznie pasjonująca dla najstarszego dziecka (nie mówiąc już o nas - rodzicach).

I tak zacząłem kombinować różne własne zasady i plansze. Po wielu modyfikacjach i na podstawie obserwacji zainteresowania grą własnych dzieci i innych ludzi, powstała całkiem nowa gra planszowa w kości z elementami edukacyjnymi (matematyka), którą dzieci nazwały: "Działania".

 

Życzę przyjemnej zabawy :-)

Marek Lewandowski

Do góry